Johan Jonk

Misschien ben ik wel een persoonlijke makelaar!
Horecamakelaar Johan Jonk (59) is mede eigenaar van Horeca Advies Partners in Badhoevedorp,  de aangewezen partij voor de aan- en verkoop, verhuur of taxaties van horecabedrijven in de regio Noord-Holland en Midden Nederland. Johan houdt – hoe kan het ook anders – van eten, koken en een goed glas wijn, bij voorkeur op een mooi terras in gezelschap van zijn vrouw. Verder sport hij regelmatig en geniet hij van het goede leven!

Johan in een paar woorden: enthousiast, spontaan, betrokken en zeer serieus op werkgebied.

‘Ik ben al jong in de horeca gaan werken: mijn oudere broer was bedrijfsleider in hotel Spaander in Volendam en daar mocht ik als klein ventje allerhande klusjes doen. Ik was meteen verkocht. Op mijn zesentwintigste begon ik voor mezelf met een croissanterie dat later een eetcafé werd. Daarna ben ik toch in loondienst gegaan, als accountmanager bij Heineken, wat een zeer leuke en ook bijzonder leerzame tijd was. Het bloed kruipt echter altijd waar het niet gaan kan en ca. 12 jaar geleden heb ik de stap gezet om de makelaardij in te gaan, maar dan wel op het gebied van horeca. Het gaat daarbij niet alleen om het vastgoed maar ook om de exploitaties. Dat bleek geen verkeerde keuze want het gaat goed. Dat komt, misschien wel vooral door mijn brede kennis van de horeca, die ik dus al had voordat ik makelaar werd, maar ook door een oprechte belangstelling voor mensen, als je die niet hebt lijkt me het een moeilijk vak.

Waar kom jij je bed voor uit?
Ik doe elke dag werk waar ik blij van word, en ben betrokken bij alle facetten van het vak. Wat ik zo mooi vind van het achter de schermen kijken – dat brengt het werk immers met zich mee – is de enorme diversiteit aan mensen met wie ik te maken heb. Dé horecaondernemer bestaat mijns inziens niet want iedereen heeft een eigen verhaal en eigen producten en klanten. Het klinkt als een cliché, maar ik ben elke dag bezig met mijn hobby, zo voelt dat voor mij, en ik heb oprechte interesse in de ondernemer die de zaak runt. Het draait in de makelaardij niet alleen maar om geld, maar juist ook om de klik met mensen, althans zo zie ik het. Misschien maakt mij dat wel een persoonlijke makelaar.
Ondanks corona heb ik in 2020 een goed jaar gedraaid; je durft dat als horecamakelaar bijna niet hardop te zeggen. We hadden al veel in de pijplijn zitten voordat de crisis uitbrak. Vanaf april 2020 werd het wel ineens angstaanjagend stil aan de telefoon; dat had ik in al die jaren nog niet meegemaakt. Er is op dit moment nog geen sprake van een echt “bloedbad”, maar er gaan ben ik bang nog grote klappen vallen in deze branche. Ondernemers die er voor de crisis al slecht voorstonden en nu met staatsteun ternauwernood overeind blijven, zullen uiteindelijk toch wellicht het hoofd niet boven water kunnen houden. Die rekening gaat een keer betaald worden. Met name voor de ondernemers die het van (het internationale) toerisme moeten hebben, wordt het zwaar. Ook voor zaken zonder of met een beperkt terras zal het moeilijk gaan worden. De werking van vraag en aanbod blijft echter bestaan en juist in dit soort tijden geldt: de een z’n dood is de ander z’n brood. Grote spelers die nog geld hebben, ruiken hun kans en sturen aan op een overname. Maar ook voor starters is dit een interessante tijd, nu de prijzen zijn genormaliseerd en er realistischer bedragen voor horecapanden gevraagd worden. Ons werk loopt gewoon door.
Waar lig je wakker van?
Met wie ik het nu echt te doen heb, is de wat oudere horecaondernemer die tijdens de crisis z’n hele pensioen heeft zien verdampen en wellicht niet meer in staat is om dit verlies goed te maken. Ik lig er misschien niet wakker van maar het houdt me wel degelijk bezig. Veel van deze mensen ken ik persoonlijk, ze zijn van mijn leeftijd en hebben altijd hard gewerkt. Dit is wel heel erg zuur.

Waar sta je over vijf jaar?
Voor mij persoonlijk is het gewoon goed zoals het nu is. Ik doe wat ik leuk vind, heb een prima inkomen en heb altijd zin in de dag. Wat ik voor ons kantoor wens is dat onze groei doorzet en we bekend blijven staan als die partij die garant staat voor betrokkenheid, kwaliteit en kennis. Als dat is wat wij blijven uitdragen, blijft het succes van Horeca Advies Partners vanzelf aanhouden!’